Les
Sources manuscrites de la théorie de la musique (S. IX-XVI)
______________________
NETHERLANDS (NL)
GRONINGEN,
Universiteitsbibliothek (NL-G)
Inc. 70
Fin du xive
s. Orig. et prov. inconnues – I.1r-b « vel descendat tonum fit sexta ut
hic (ex.)... » 1rb « Quia iam dictum est de dyapason et dyapente
supra tenorem tenore ascendente uel descendente quomodo sit discantandum. Nunc
restat dicendum de modo discantandi… » II.1-2v « Vel non acuendo fit
minor tertia ut hic (ex.) ... » 1v « De dyapason supra tenorem
(marg.). Visis (?) principiis artis discantus nunc de varietate et modo discantandum
est dicendum. Quando discantus est in dyapason supra tenorem… » – RISM B
III, 6 (2003).
http://facsimile.ub.rug.nl/cdm/search/collection/frenchsongs
http://facsimile.ub.rug.nl/cdm/compoundobject/collection/membradisje/id/67/rec/16)
103
c. 1500-1520 Orig. Pays-Bas. Prov. Walterus ab
Enchusen – 225v-230v « Tonus est regula quae de omni cantu secundum
principium… » RISM B III, 6 (2003).
LEIDEN,
Rijksuniversiteit, Bibliotheek (NL-Lu)
+ Voss. Lat. fol.
48
c. 850 (peut-être d’après un modèle de 815). Orig.
inconnue. Prov. Offert par le diacre Heliseus à l’abbaye St-Germain
d’Auxerre (vers 871) ;
Ratherius Veronensis (c. 887-974) – 2r-91v MART. CAP. (IX, f. 82r-91v,
f. 95v diagrammes du livre IX) – Teeuwen, Harmony, 2002, p.
88-98, 186 (repr. 88v marg.), passim.
Voss. Lat. fol.
7011
Fin xe-début xie s. Orig. France. Prov.
St-Maur-des-Fossés (xiie
s.) – 74, 78v GLOSS. Boeth.
ar. ; 78v INTERV. Quid sit tonus –
RISM B III, 6 (2003).
Voss. Misc. 38
xe s. Orig. France contenu – 1r-v BOETH mus.
(fragm. ; GLOSS. Boeth. mus.) –
RISM B III, 6 (2003).
+ B.P.L. 36
xe s. Orig. Lorsch – 1r-127v MART. CAP. (GLOSS.
Mart. Cap.) (129v, diagramme des tons de transposition) – Teeuwen, Harmony,
2002, p. 84, 85 (repr. f. 115r), 135-140, 310.
+ B.P.L. 87
ixe s. Orig. inconnue.- Prov. don de Egbert, archevêque
de Trêves (977-993) à la bibliothèque de l’abbaye St-Adelbert à Egmond
contenu : 2-134r MART. CAP. (GLOSS. Mart. Cap.) bibliographie : Teeuwen,
Harmony, 2002, p. 82, 83 (repr. f. 2v), 131-135, 189 (repr. f. 5r), passim.
+ B.P.L. 88
Seconde moitié du ixe
s. Orig. St-Omer ou Laon, ou Corbie ou Reims (Préaux) ; Reims (« now generally accepted
as the place of origin of the (...)
last two quires of the manuscript » Teeuwen, Harmony,
p. 125) – 3r-181v MART. CAP. (GLOSS. Mart. Cap.) – Teeuwen, Harmony,
2002, p. 78, 79 (repr. f. 3r), 117-126, 339, passim.
B.P.L. 194
xiie s. Orig. Liège, abbaye St-Jacques ?.- Prov.
Nicolaus Sellier (f. 46v) contenu : 1-22v GUIDO micr. ; 11r +
17r + 15r + 15v Sunt omnes numeri sex... (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 173) ; 14r-v « Thesis iungitur
arsis… » ; 14 r-v MOT. Omnis
cantus ; « Nona dicitur a
greco nus… » ; 16r Haec autem
nomina cordarum... » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 174) ; « Quinque
tetracorda… » ; 22v-39v
PS.-ODO dial. ; 39v-41 ARIBO
(exc.) ; 41v MON. A dextra
parte ; 41v-42 CYMB. Si
vis ; 42 FIST. Si fistulae
I ; 42-43v ISID. etym.
(exc.) ; 43v HERMANN.
mod. ; 43v <Dyapente et
diatessaron symphonia... > (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 174) ; 43v Mélodie solfégique (éd. ibid., p.
174) ; 44r-v « Sicut signa… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 82) ; 44rb
« Nam qui infra finalem plus tono remittitur... » (éd. ibid.,
p. 79) ; 45r-v “Sint ubi disce locum...” (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli...
[Turnhout, 2011], p. 46-47) ; 45v
« Prudens iustus continens… » éd. G. G. Meersseman, « Seneca, maestro
di spiritualità nei suoi opuscoli apocrifi dal XII al XV secolo », Italia medioevale e umanistica, 16
(1973), p. 43-135, part. p. 134-135. – RISM B III, 1 (1961), p. 136-137 RISM B III, 6 (2003).
UTRECHT, Universiteitsbibliotheek (NL-Uu)
16 H 26
c. 1500 Orig. Deventer ? Prov. Haarlem – « Primum
cum sexto fa sol la semper habeto… » ; « Sol fa cantabis… » ; « In d finitur primus tonus atque secundus... » ; « Fines cuntorum cantor dinosce
tonorum... » ; « Pri re
la se re fa… » – RISM B III, 6 (2003).
406
xiie s. Orig. inconnue. Prov. Utrecht, Ste-Marie.
Contenu : 228v-229 GUIDO micr. (fragm.) ; 229-233v « Protus namque
decem habet regulares formulas… » (éd. Zijlstra, Tractatus, p.
9-30) – RISM B III, 1 (1961), p. 137-139.- RISM B III, 6
(2003).- Fred Schneydeberg, « Uit het Utrechtse rijmofficie voor St
Willibrord op tekst van Alcuinus (...) », in : Willibrord tussen
Ierland en Rome (...) (Utrecht, 1995), 99-108.
408
xve s. Orig. inconnue. Prov. Utrecht, Ste-Marie
contenu : 283-289v « Cum musica quae secundum beatum Augustinum in
domo dei… » – RISM B III, 6 (2003).