Christian Meyer

Les Sources manuscrites de la théorie de la musique (S. IX-XVI)

______________________

AUSTRIA (A)

ADMONT, Benediktinerstift (A-A)      
Fragment B-122/1     
xive s. Fragment détaché de Admont Cod. 122 –  1-4v SUMM. GUID. (fragm.). – RISM B III, 6 (2003).

Cod. 397        
Début du xive  s. Orig. Admont ? – 1-47v ENGELB. ADM. – RISM B III, 6 (2003).            
http://manuscripta.at/diglit/AT1000-397/0001

Cod. 494        
= Rochester (NY), Eastman School of Music, Sibley Musical Library, ML 92 1200.

 

 

 

FIECHT, Stiftsbibliothek (A-F)  
Cod. 80 (252) 
xvie s. Allemagne du Sud ou Autriche. Prov. Georg Seitz, abbé de St. Georgenberg de 1568 à 1575. –  94v exemples de solmisation ; 95v exercice de contrepoint et de solmisation à deux voix ; 96r-v exercices d'intervalles ; 97r-127r « Musica est recte modulandi scientia… » – RISM B III, 6 (2003).

Cod. 91 (45)   
xve s., premier quart du xvie s. Orig. Tyrol. – 12 tableau de solmisation ; 12v-15 « Musica ist der freyen siben kunst aine di do artlich und künstlich… »  ; 15r-v exercices de solmisation – RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

GÖTTWEIG, Benediktinerstift (A-GÖ)          
+ 83b (rot)      
Première moitié du xiie s. Prov. Lambach. – 83v Roue de solmisation et diagrammes de logique.- 84r Main de solmisation. Division tétracordale de l’échelle des sons (vox senilis / vox virilis / vox iuvenilis / vox puerilis / vox infantilis).- 86v (add. :) « Quamvis mille modis cantus varientur modis. Octo modis tantum sit continuatio vocum » (neumé)  catalogue       
http://manuscripta.at/diglit/AT2000-53b/0168?sid=0cda3fcf8a002409ca6da8eccb50c2fb

86 (9)  
xiie s. Prov. Göttweig. – 119 « Gymnasio musas placuit revocare solutas/ Ut pateant parvis habitis vix actenus altis/ Pluribus est normis monochordi quadriformis » – RISM B III, 6 (2003).

108 (52)          
xiie s. Prov. Göttweig. – Plat supérieur : diagramme de l'échelle des sons – RISM B III, 6 (2003).

514 (460)        
Première moitié du xvie s. (1538). Prov. Göttweig. – 192-224v Anonymus Gottwicensis, « Musica secundum Isidorum est recte canendi scientia » – RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

GRAZ, Universitätsbibliothek (A-Gu) 
205
Seconde moitié du xive s. Prov. Abbaye cistercienne de Neuberg. – 123v « Nil homini melius quam si divina legendo… » ; « Sangwinei delectantur audire primum tonum et sextum… » – RISM B III, 6 (2003).

258
Seconde moitié du xiie s. Prov. Abbaye bénédictine St. Lambrecht. – Antiphonaire.- 145-146v tonaire neumé – RISM B III, 6 (2003).      
http://143.50.26.142/digbib/handschriften/Ms.0200-0399/Ms.0258/index.html

509
Début du xve s. Orig. Neuberg ? Prov. Abbaye cistercienne de Neuberg – 133rb-136rb TON. Cist. ; 136vb-137rb diagrammes des tons (cercles) ; 137ra main de solmisation ; 137rab « Primus autentus id est primus tonus constat ex prima specie dyapente… » ; 138va-141rb « Musice nomen accipitur stricte, large… » ; 140v-141ra FIST. Primae ergo RISM B III, 6 (2003).

798
Début du xiiie s. Orig. abbaye bénédictine St. Lambrecht ? Prov. Abbaye bénédictine St. Lambrecht – 160r-v tonaire ; 161v+166r-v FRUT. brev. (exc.) RISM B III, 6 (2003).    
http://143.50.26.142/digbib/handschriften/Ms.0600-0799/Ms.0798/index.html

873
xve s. Orig. Wien, Université ? Prov. Abbaye cistercienne de Neuberg – 4-7 Nicolaus (magister parisiensis), Tractatulus musicalis ad cantum Gregorialem brevis et utilis 4r « Manus musicalis est litterarum et vocum ratione cantus artificialis... 7r (l. 13) ...proprius dicta sufficiunt » (= ANON. Claudifor. V-VII) (à la suite :) « Nunc redeundo ad sufficientiam modorum compositorum ut huius promissum est tibi, omnis forma cantus compositi aut componitur immediate ex similibus, aut mediate ... si primum sicut est semitonium cum dyapente, si secundum fit semiditonus cum dyapente, et est finis. Explicit tractatulus musicalis et maxime ad cantum Gregorialem licet etiam aliqualiter ad fractum, brevis et utilis editus a venerabili magistro Nicolao Ferrimulatoris Pollonici territorii magistro Parisiensi in septem artibus liberalibus (?) » – RISM B III, 6 (2003).   
http://143.50.26.142/digbib/handschriften/Ms.0800-0999/Ms.0873/index.html

1010
xiiie s. Prov. Abbaye cistercienne de Neuberg – 70v main de solmisation – RISM B III, 6 (2003).

1201
Seconde moitié du xive s. Orig. inconnue. Prov. Abbaye bénédictine St. Lambrecht – 61v-63v ANON. Grac. ; 65 « Sciendum est autem quod ipsa modulatio psalmorum… » – RISM B III, 1 (1961), p. 25.- RISM B III, 6 (2003).

1584
xiie s. Prov. Chorherrenstift Seckau. – 48v main de solmisation – RISM B III, 6 (2003).  
http://143.50.26.142/digbib/handschriften/Ms.1400-1599/Ms.1584/index.html

 

 

 

HEILIGENKREUZ, Stiftsbibliothek (A-HE)   
20
Fin xiie s. et premier quart du xiiie s. (1220). Orig. Heiligenkreuz. 1-4 ANON. Cist. I ; 4 main (vierge) ; 220 exercice de chant ; 220v-222v TON. Cist. ; 222v-223r : Benedictus dominus deus Israhel (Tons 1-VIII) ; 223r : HERMANN. mod. ; 223r-v « De progressione tonorum secundum quosdam » (MOD. Protus finit) – RISM B III, 6 (2003).

65
xiiie s. Orig. Heiligenkreuz ? – 260v-261 tonaire – RISM B III, 6 (2003).

213
xiie-xiiie s. Orig. et prov. inconnues – 143v-144r IOH. COTT. mus. (exc.) – RISM B III, 1 (1961), p. 25 RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

INNSBRUCK, Universitätsbibliothek (A-Iu) 
732
xvie s. (1523). Orig. Allemagne du Sud ? Prov. Neustift – 1-139v Andreas Ornithoparchus Meyningensis, Musice active micrologus (copie de l'édition princeps Leipzig, 1517) ; 140-148 Anonyme, Racemationes Musices ; 155v-171 exercices de contrepoint (?) – RISM B III, 6 (2003).

962
xve s. (1457, 1460, 1462, 1466). Orig. Paris (?). Prov. Augustins de Neustift/Novacella ; Stams (?) – 128r-151r Compilation rédigée par Georgius Erber vers 1460-1462 (cf. Meyer, Paris, 2001, p. 321-324).- RISM B III, 6 (2003).- Petra Ausserlechner, Walter Neuhauser, Rita Maria Neyer (notice en ligne : http://manuscripta.at/m1/hs_detail.php?ID=29640).- Meyer Chr., Paris, 2001, p. 305-328 (passim).- Rausch, Mensuraltraktate, 2001, p. 280-282.- Christian Meyer, La compilation sur la musique de Georgius Erber (Paris, 1460-1462). Innsbruck, Universitätsbibliothek, Cod. 962, f. 128r-163r [introduction, commentaire et édition du texte]. 70 pages (dépôt HAL 18 mai 2017) https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01522251

 

 

 

KLAGENFURT, Bischöfliche Bibliothek (A-Kb)       
XXIX e 27       
xve s. (1428, 1430) – Prov. Gurk en Carinthie (Schloss Strassburg) – 97-117v ANON. Claudifor. – RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

KLOSTERNEUBURG, Augustiner-Chorherrenstift, Bibliothek (A-KN) 
CCl 248          
xiie s. (vers 1180-1200) (xiiie s., f. I*). Orig. Klosterneuburg – I* main de solmisation – RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

KREMSMÜNSTER, Benediktinerstift Kremsmünster (A-KR)      
Cod. 76          
xve s. (deuxième tiers). Orig. Autriche ? Prov. Kremsmünster ? 301v « Musica notarum textum si sit tibi carum…» RISM B III, 6 (2003).

Cod. 246a (olim A-LA 246)   
xve s. (après 1447 ?) Prov. Lambach 317-335 TON. Subl. RISM B III, 6 (2003).

Cod. 312        
xve s. (premier tiers). Prov. Kremsmünster (xve s.) 207v VERS. Iam post (exc.) ; 210v-212v ANON. Kellner ; 213rv Organa à 3 v. ; 214v-215 tableau (modus, tempus) RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

LINZ, Oberösterreichische Landesbibliothek (A-LIs)          
255 (olim 237)
xvie s. (avant 1544). Orig. Autriche ? Prov. Georg Preyschuech ; puis Bibliothèque des Jésuites de Linz 8-20 « Subiectum musicae est causa materialis… » ; 21-50v « Sciendum quod tribus constituitur et acquiritur ars vera… » RISM B III, 6 (2003).

281
xiie s. (f. 44-65) ; début du xiiie s. (f. 1-43). Orig. inconnue. Prov. Abbaye bénédictine de Garsten 1 MON. A magada RISM B III, 1 (1961), p. 26 ; RISM B III, 6 (2003).

324
xiie-xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Abbaye bénédictine de Garsten 52 « Lyram dicunt (?) propter honorem Mercurii… » RISM B III, 1 (1961), p. 26 ; RISM B III, 6 (2003).

597
xie s. (fragment 1) ; début du xiie s. (fragment 2)  1 MON. Prius dividenda (fragm.) ; 2 BOETH. mus. (fragm.) RISM B III, 1 (1961), p. 26.- RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

MELK, Benediktinerstift Melk, Bibliothek (A-M)     
109
Début du xive s. Orig. Regensburg ? Prov. Melk  1v main de solmisation RISM B III, 6 (2003).

662
1440-1478. Orig. Melk 104v Johannes Schlitpacher von Weilheim, Versus de musica, « Octo binis ex cantibus a tribus extant… » RISM B III, 6 (2003).

866
xve s. Orig. Melk 126v-136 TON. Subl. RISM B III, 6 (2003).

873
xve s. (première moitié). Orig. Melk p. 199-214 « Musica est ars ex septem artibus liberalibus… » (204-205 HERMANN mod. ; 210 « Aurea personet lira… ») (TRAD. Holl. XIII) RISM B III, 6 (2003).

949 (717)        
xve s. Orig. Melk ? 2-34 « Ad preces et inductiones aliquorum ex vobis… » RISM B III, 6 (2003).

950
xve s. (seconde moitié). Orig. Melk 113-126v BERNO prol. ; 127-183 « Cum animadverterem quam plurimos musice artis arrogantes… » ; 183-188v TON. Subl. ; 188v-204v ANON. Mell. ; 205-208v VERS. Iam post ; 209 Tableau relatif à la notation mesurée ; 209v-211v compositions à 2 v. ; 212-221 HUGO SPECHTSH. ; 221-222 « Quoniam in primo tractatulo mentio facta est de monacordo… » ; 222v-229 « Ubi breviter sciendum quod triplex… » RISM B III, 6 (2003).

985
1448-1488. Orig. Melk ? 143v-157v « Musica est motus vocum rationabilium in arsim et thesim… » RISM B III, 6 (2003).

988
xve s. (1403). Orig. Autriche ? 340rb-342ra « Duobus existentibus amisi laudabile est proferre veritatem… » RISM B III, 6 (2003).

1094
1464, 1465. Orig. Melk 205-208 ANON. Michaelb. I ; 208v-216 « Cantus est ascensus vel descensus ab ut in la… »  ; 216-219 « Incipit modus intonandi seu imponendi psalmos et cantica… » ; 223-225v « Notandum quod secundum modernos modi musicae sunt tredecim… » RISM B III, 6 (2003).

1099
xve s. (1441). Orig. Melk 1-20 THOM. BAD.  ; 21-22** « Prima species diatesseron a # c d e a proslambanomenos » ; 23-24 main et tableau de solmisation ; 25-36 « Pollicis in capite vult scribi .G…. » ; 37-38 « Quot sunt voces in manu ? Sex… » ; 40-78 HUGO SPECHTSH. ; 79-98 Magister Rudolfus, Tractatus de differentiis tonorum, « Gracia sancti spiritus iuvante de differenciis tonorum prout melius et brevius potero… » ; 99-102 TON. Subl. ; 103-110 Nicolaus de Dulcano, Ars plane musice, « Gama ut A re etc. postea incipitur a grave… » ; 110-112 « Longa imperfecta valet duo tempora… » ; 112 « Nota quod novem sunt consonancie discantus… » ; 113-115 « Omne diapente constat ex tribus tonis et semitonio… » ;118 MON. Primo accipe ; 139 « Item modus est distantia… » ; 140-148 TON. Subl. – RISM B III, 6 (2003). - Rausch, Rezeption, p. 77, passim.

1835
1466, 1472. Orig. Melk  – 25-27 « Musica est sciencia recte canendi et dicitur a mois grece… » RISM B III, 6 (2003).

1916
1467. Orig. Melk  – 44-50 IOH. MUR spec. (abbrev.) RISM B III, 6 (2003).          
http://manuscripta.at/diglit/AT6000-1916

 

 

 

MICHAELBEUERN, Benediktinerabtei Michaelbeuern, Bibliothek (A-MB)      
Cod. man. cart. 1      
xvie s. (premier tiers). Orig. Salzburg, St. Peter 19-20 TON. Subl (fragm.) RISM B III, 6 (2003).

Cod. man. cart. 86    
vers 1435 (?). Orig. Michaelbeuern 170-182 TON. Subl. RISM B III, 6 (2003)

Cod. man. cart. 95    
Avant 1465. Orig. Michaelbeuern 146-147v fragment de tonaire ; 148ra-149rb ANON. Michaelb. I ; 149rb-149vb ANON. Michaelb. II ; 150-153r VERS. Iam post RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

REIN, Stiftsbibliothek (A-R)      
21
Fin du xiie s. Orig. Allemagne du Sud. Prov. Rein 19-47 IOH. COTT. mus. (incompl.) ; 47-60 PS.-ODO dial. ; 60 CYMB. Arbitror (exc.) ; 60v GUIDO micr. (exc.) ; 155v-167 GUIDO micr. RISM B III, 1 (1961), p. 27.- RISM B III, 6 (2003)

 

 

 

SALZBURG, St. Peter (A-Ssp)    
Cod. a. II. 5       
vers 1550. Orig. Salzburg, St. Peter65v-67 « Es ist zu wissen, das ain jeder woll gesetzter gesang… » –RISM B III, 6 (2003)

Cod. a. II. 10     
xve s. Orig. Salzburg, St. Peter (?) 188-195v TON. Subl. – RISM B III, 6 (2003).

Cod. a. V. 2       
Fin xie, début xiie s. (f. 35-145) ; xve s. (f. 1-34 ; f. 1v  : 1435). Orig. Salzburg, St. Peter (1-34) 114v-145r ARIBO ; 145r PS.-ODO ([Quid est musica... in modum cythare], puis copie abandonnée) – RISM B III, 1 (1961), p. 27.- RISM B III, 6 (2003).- T. J. H. McCarthy, Aribo De musica and Sententiae (Kalamazoo, 2015), p. lii-liii.

Cod. a. VI. 44   
xve s. (1490, f. 59v). Orig. une abbaye de l'observance de Melk 22v+1-14, TON. Subl. ; 16-17 blancs ; 19r-v « Nota quod isti cantus qui in proprio cursu cantari nequeunt… » ; 20-22 « M. J. C. de modo cantandi cantum planum sex ponenda sunt capitula… » ; 22v « Cantor vero vocatur qui vocem modulatur… » (suite et fin au f. 1r) ; 23-41 « Sapientia clamitat in plateis si quis diligit eam… » ; 41v-44 « Sequitur practica notarum in quibus nulla fit mutatio… » ; 44v-59v TRAD. Holl. XVII ; 60-62 Gerson, <Carmina> « Musica divini nova pulsu… » ; 62v main de solmisation « Musica ist der syben freyen künst aine… » ; 68v-75 ANON. Salisb. (transcription Oliver B. Ellsworth) RISM B III, 1 (1961), p. 27-31.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. a. VIII. 7   
Fin xie et xiie s. Orig. inconnue 51v tonaire RISM B III, 6 (2003).

Cod.. a. VIII. 16              
ixe (première moitié) et xiie s. Orig. inconnue 131v tonaire (addition du xiie s.) RISM B III, 6 (2003).

Cod. a. XI. 6      
vers 1500. Orig. Salzburg, St. Peter 5v-12 TON. Subl. RISM B III, 6 (2003).

Cod. b. I. 33      
xve s. Orig. Salzburg, St. Peter 10v-23 TON. Subl. RISM B III, 6 (2003).

Cod. b. II. 42

c. 1450-1522. Orig. Salzburg, St. Peter 334-338v COMPIL. Salisb. RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

ST. FLORIAN, Stiftsbibliothek (A-SF)
Cod. XI 35         
xiie s. Orig. inconnue. Prov. St.-Florian 1r-v ARIBO (exc.) ; 150v FIST. ad secundum ; 150v ORGANISTR. A magda in ; 150 MON. Primum dividas RISM B III, 1 (1961), p. 31.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. XI 282       
Fin du xiiie s. (f. 2-38v). Orig. Italie. Prov.  inconnue 2-38v Commentarius anonymus in Boethii institutionem musicam. Ed. Alexander Rausch, « Der Boethius-Kommentar in der Handschrift St. Florian XI 282 », Studien zur Musikwissenschaft, 48 (2002), 7-83.- RISM B III, 1 (1961), p. 31-32.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. XI 582       
xiie s. (f. de garde). Orig. inconnue. Prov. St. Florian SCOL. ENCH. (fragm.) RISM B III, 1 (1961), p. 32.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. XI 649       
xive s. (f. 125v-128). Orig. inconnue. Prov. St. Florian 125v-128 « Nota tres sunt cantus in manu... » ; 127v Tableau de solmisation ; 128r main de solmisation RISM B III, 1 (1961), p. 32.- RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

ST. PAUL, Klosterbibliothek (A-SP)    
Cod. 110/6 (29.4.1)        
Deuxième tiers du xie s. Orig. Lorsch. Prov. Solidaire (dernier cahier) de I-Rvat Pal. Lat. 1344 1-9v BERNO ton. (fragm.) – RISM B III, 1 (1961), p. 32.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 132/6 (29.4.2)        
xie s. Orig. Allemagne du Sud-Ouest (?). Prov. Solidaire de I-Rvat Pal. lat. 1342 159-167v (=1-9v) COMM. BR. RISM B III, 1 (1961), p. 32.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 134/6 (29.4.3)        
Début du xiiie s. Orig. inconnue. Prov. St. Blasien 2-5 TON. cist. RISM B III, 1 (1961), p. 33.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 135/6 (29.4.4)        
Fin du xive s.- xve s. (premier tiers). Orig. Italie. Prov. Bibliothèque vaticane (détaché de I-Rvat Barb. lat. 307) 17 Imbertus de Francia, Regule de mensurabili musica, « Notula duo in se includit scilicet formam et significationem… » ; 17v « Rota compositione monocordi » ; 18v-19 Nicolaus de Luduno (Lyon) « Ut pateat evidenter monochordi… » ; 21v MARCH. luc. (exc.) ; 22v-24 IOH. MUR. comp. ; 23v-24r PHIL. ANDR. ; 24a TRAD. Mur. II ; 24a-24va CONTR. Sex s. spec. I ; 24vb PS.-MUR. alt. RISM B III, 6 (2003).

+ Cod. 224/2 (olim XXI.c.229)    
Fin du xviiie s. Papier. 513 f. Copies de textes destinées à Martin Gerbert. Description in : O. Koller, « Aus dem Archiv des Benediktinerstiftes St. Paul im Lavantthal in Kärten », Monatshefte für Musikgeschichte, XXII, 2 et 3 (1890), p. 23-27.

Cod. 264/4         
c. 1400 (après 1394). Orig. France, Paris (Sorbonne ?). Prov. (= Paris, Bibliothèque royale, Lat. 7370 ?, cf. Page, Summa, p. 2) ; Dom François Clément puis Martin Gerbert 1-29 PS.-MUR. summa ; 29v-30 TRAD. PTOL. ; 30v “Subiectum in musica… » (éd. GS3, p. 285a-286b) ; 32-36 TRAD. Mur. I  ; 37-49 IOH. MUR. spec. (A)  ; 49v-56 IOH. MUR. not. (lib. II)  ; 56 FRANCO COL. (exc.)  ; 56v-59v IOH. MUR. comp.  ; 60-63 PS.-MUR. interv.  ; 63v-66 IOH. MUR. not. (lib. I)  ; 66v-68 ARN. GILL ; 69v « Notandum quod a terra usque ad firmamentum…» RISM B III, 6 (2003).- Bernhard, Thomas, 2006, p. 3.

 

 

 

SCHLÄGL, Prämonstratenserstift, Bibliothek (A-SCH)      
Cpl 176              
1485. Orig. Nürnberg 186-218v « Musica licet in pluribus extensis codicibus metrice ac prosayce dispendiose sit tradita… » RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

SEITENSTETTEN, Stift (A-SEI)
Cst 74  
 
xvie s. (première moitié). Orig. Seitenstetten 1-19 « Pro breviori fundamento Musicae choralis talis divisio datur » (8v-9 HERMANN. mod.) RISM B III, 6 (2003).

Cst 297

 c. 1500. Orig. Seitenstetten 308v-314 « Omnis mutatio in ut vel re vel in mi desinens talis dicitur ascendens… » ; 314r-v « Sequitur de invencione artis musice et quis fuerit inventor huius artis… » ; 314v-318 tonaire RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

VORAU, Stift (A-VOR)   
Cod. 36
xve s. Orig. Autriche plat arrière « Pri re la se re fa… » RISM B III, 6 (2003).

Cod. 287            
xive s. (première moitié). Orig. Vorau 285v-288 tonaire RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

WIEN, Erzbischöfliche Bibliothek (A-Web)    
Cod. 121            
xve s. (troisième quart). Orig. Allemagne du Sud-Est 200-201 CLAVIC. Fac diclavium ; 201 ORGANISTR. A prima ; 201-203 TACT. Ad habendum RISM B III, 6 (2003).- Meyer Chr., Tactus, 2002.

 

 

 

WIEN, Österreichische Nationalbibliothek (A-Wn)  
Cod. 50
Seconde moitié du xe s. (f. 1-54) ; fin du xe s. (f. 55-135) ; additions du xiie s. Orig. Italie du Nord (f. 1-54) ; Salzburg (?) (f. 55-135). Prov. Salzburg, Bibliothèque du chapitre de la cathédrale (dès le ixe s.) 1-46 BOETH. arithm. ; 47v-48v PS.-HIER. ep. ; 48v ISID. etym. ; 49-135v BOETH. mus. RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 57-58.   
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 51
xiie s. (c. 1150-1200). Orig. Allemagne du Sud ou Autriche. Prov. Bibliothèque de l'université de Vienne 1r diagrammes (tons et intervalles) ; 1v-2 diagrammes du monocorde ; 4-34v BOETH. mus. ; 35 HUCBALD. (exc.) ; 35v Illustration représentant Guy d'Arezzo et l'évêque Theodald ; 36-41v GUIDO micr. ; 41v-43 GUIDO reg. ; 43-44 GUIDO prol. ; 44-45 GUIDO ep. ; 45v Illustration « Ottonis musica in dyalogo » ; 46-48v PS.-ODO dial. ; 48v portrait (Bernon ?) ; 49-52 BERNO prol. ; 52v liste des degrés du grand système parfait ; 52v MOD. Autent. prot. ; 52vb-55a BERNO mon. ; 55b FIST. Prima fist. I ; 55b-55va FIST. Si fistulae I ; 55v ORGANISTR. Si organistri  ; 55vb CYMB. De repond. ; 56-62 BERNO ton. ; 62v-70v IOH. COTT. mus. ; 71-72v BERNO ton. (incompl.) ; 73v-81v WILLEH. HIRS. ; 82-90 HERMANN. mus. ; 90 HERMANN. expl. ; 90 HERMANN. vers. ; 90 HERMANN. mod. ; 90-91ra HEINR. AUG. ; 162-166 MART. CAP. (exc.) RISM B III, 1 (1961), p. 33-36.- RISM B III, 6 (2003).- The Musica of Hermannus Contractus. Edited ant Translated by Leonard Ellinwood. Revised with a New Introduction by John L. Snyder (Woodbridge, 2015), p. 47-51.   
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 55
Fin du xe s. (add. du xiiie s. aux f. 167v, 199, 205v-206, 207v-208). Orig. Allemagne. Prov. Couvent des Dominicains de Buda 1-92 BOETH. arithm. ; 93-167 BOETH. mus. ; 167 TON. Lugd. (incompl.) ; 168-182 MUS. ENCH. ; 182-208v SCOL. ENCH. ; 208 HERMANN. mod. ; 208v MON. In primo RISM B III, 1 (1961), p. 36-37.- RISM B III, 6 (2003).- Bernhard/ Bower, Glossa (Kommentar- und Registerband, 2011), p. 59-60.             
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 266            
Fin xe/début xie s. Orig. scriptorium de Würzburg ; Lorsch (« probably », Teeuwen, Harmony, 2002, p. 31). Prov. Wiener Hofbibliothek (avant 1576) 112v-149 MART. CAP. ; 149v-150v diagrammes des tons de transposition RISM B III, 6 (2003).- Teeuwen, Harmony, 2002, p. 31 n. 78, 43, 310, 312.

Cod. 299            
xiie s. (première moitié). Orig. Salzburg ? Prov. Salzburg, Bibliothèque de la cathédrale 1-86 BOETH. mus. RISM B III, 6 (2003).

Cod. 336            
vers 1190/1200 (Online-Datenbank Illuminierte Hs.) ; première moitié du xiiie s. (f. 1-410v) ; première moitié du xive s. (fragments détachés de la reliure). Orig. Autriche. Prov. St. Pölten f. 5 fragment d'un traité sur les nombres évoquant les proportions musicales RISM B III, 1 (1961), p. 37.- RISM B III, 6 (2003).

olim Cod. 339, cf. Cod. 15470 – RISM B III, 1 (1961), p. 37.

Cod. 362            
xive s. (premier tiers). Orig. abbaye cistercienne de Lilienfeld 239 « Musica celestis. Ptholomeus. Quicquid est extra septem climata prave habitationis est… » RISM B III, 6 (2003).

Cod. 507            
vers 1208-1213. Orig. Heiligenkreuz. Prov. Abbaye cistercienne de Rein 41v « Quamvis mille modis… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 75-78) RISM B III, 6 (2003).   
http://manuscripta.at/?ID=9873

Cod. 683            
xive s. Orig. Espagne ? Prov. Salzburg ISID. etym. ; 30v AURELIAN. (exc.) RISM B III, 6 (2003).

Cod. 787            
deuxième moitié du xiie s. (1-62v), fin du xiie s. (63-70v). Orig. abbaye cistercienne Baumgartenberg  ; à rapprocher de A-Z 328 (cf. Huglo, Tonaires, p. 184 n.2, 286)  ; Hochadel, Melodieformeln, n. 9) 47-53v THEOG. METT. ; 53v-57v TON. Baumg., « Concinit equisoni modulum... » ; 57v-59v ARIBO (exc.)  ; 59r-v CYMB. Arbitror  ; 59v CYMB. Dimidium  ; 59v DISC. Quicumque I  ; 59v-60 « Quamvis mille modis… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 75-78) ; 60v HERMANN. vers.  ; 60v-61 « Diapente. Diatesseron. Symphonie et intense ac remisse… » ; 61-62v FRUT. brev. (exc.  ; 61r Qui cupias priscum modulandi noscere nisum éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 79-80)  ; 63-70 GUIDO micr.  ; 70v ARIBO (exc.) RISM B III, 1 (1961), p. 37-39.- RISM B III, 6 (2003).            
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 1000          
devenu Cod. 15470 – RISM B III, 1 (1961), p. 37.

Cod. 1015          
fragment (non retrouvé) – RISM B III, 1 (1961), p. 37.

Cod. 1367          
c. 1150 (1-140) ; première moitié du xive s. (141-200). Orig. Salzburg 139-140 FRUT. brev. (exc.) RISM B III, 6 (2003).            
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 1595          
xiie s. Orig. abbaye de Schönthal (Wurttemberg) 86v NEUM. Eptaphonus ; 86v NEUM. Nomina RISM B III, 1 (1961), p. 39.- RISM B III, 6 (2003).      
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 1609          
xe s. Orig. Freising ? 4 ISID. etym. RISM B III, 1 (1961), p. 39-40.- RISM B III, 6 (2003).             
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 1799** (suppl. 263)            
v. 1230-1240. Orig. Autriche, une abbaye cistercienne I-III ANON. cist. I ; 216-222v TON. cist. RISM B III, 6 (2003).  
http://data.onb.ac.at/dtl/2980646

Cod. 1836          
xie-xiie s. Orig. et prov. inconnues 58-78v BERNO ton. (éd. A. Rausch, p. 225-256) RISM B III, 1 (1961), p. 40.- RISM B III, 6 (2003).    
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 2231          
xiie s. Orig. inconnue SCOL. ENCH. (fragm.) RISM B III, 1 (1961), p. 40.- RISM B III, 6 (2003).             
http://manuscripta.at/?ID=11409

http://search.obvsg.at/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?institution=ONB&vid=ONB&onCampus=false&lang=ger&docId=ONB_aleph_onb06000161690

Cod. 2269          
xie et xiie s. 7v-8 AURELIAN. (exc., copie dans Cod. 5271, cf. Bernhard/Ferrari, Aurelian, p. 41) ; 141-152v BOETH. arithm. ; 153-172v BOETH. mus. ; 155v INTERV. Quid sit tonus ; 163v INTERV. Regula ; 173-193v CALC. ; 193v-208 MACROB. RISM B III, 1 (1961), p. 40-41.- RISM B III, 6 (2003).- Huglo, Diagrammes de Calcidius, 2008, p. 227.

Cod. 2339          
xiiie s. Orig. inconnue 117 HERMANN. mod. RISM B III, 1 (1961), p. 41.- RISM B III, 6 (2003).             
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 2390          
xve s. Orig. Allemagne du Sud (?) main de solmisation RISM B III, 6 (2003).

Cod. 2433          
xive s. Orig. inconnue. Prov. Collection Fugger, Augsburg 43-46v IOH. MUR. spec. (B) RISM B III, 6 (2003).

Cod. 2463          
xiiie s. Orig. inconnue. Prov. Wien, Collège des Jésuites 1-42 BOETH. arithm. ; 42 MON. Si velis ; 42v MON. Si vis facere RISM B III, 1 (1961), p. 41-42.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 2502          
xiie s. Orig. inconnue. Prov. Wien, Universität 1-19 COMM. Guid. ; 19 CYMB. De repond. ; 19v-24 GUIDO micr. ; 24r-v “Formule tonorum. C D E... c d. Ad quartam vocem...” (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 46-47) ; 24v « Ad finem binis diapason… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 349) ; 24v-25 PS.-GUIDO app. reg. ; 25 CYMB. Si vis ; 25-26 GUIDO ep. (exc.) ; 26 GUIDO reg. (exc.) ; 26r-v GUIDO micr. (exc.) ; 26v-27 HERMANN. mod. ; « Argumentum tale dedit nobis benoivolus Guido... » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 349) ; 27r-v « Tonus intensus tonus remissus... » (éd. ibid., p. 350) ; 27v HERMANN. expl. ; 27v HERMANN. vers. ; « Primum stude voces intensas remissas dinoscere mutationes... » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 350) ; 28v-37 IOH. COTT. mus. ; 37v-38 BERNO prol. ; 38v-39 ORGANISTR. Volens ; 39v-40 NEUM. Eptaphonus RISM B III, 1 (1961), p. 42-43.- RISM B III, 6 (2003).  
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 2503          
xiie s. (1175-1200). Orig. Heiligenkreuz 1-17 GUIDO micr.  ; 17-23 GUIDO reg.  ; 23-25v GUIDO prol.  ; 25v-32 GUIDO ep.  ; 32-37 ISID. etym. (exc.)  ; 37-42 PS.-ODO dial. (incompl.)  ; 42 ORGANISTR. In primis  ; 42 FIST. In mensuris  ; 42v FIST. Si fistulae I  ; 42v-43 CYMB. Si volueris  ; 43 FIST. Octavam partem RISM B III, 1 (1961), p. 44-45.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 2527          
xiie s. Theophilus Presbyter, De arte fusili RISM B III, 6 (2003).

Cod. 3222          
Début du xvie s. Prov. Johannes Fuchsmagen 188-206v IOH. SCOT. annot. ; 188-206v REMIG. AUT. RISM B III, 6 (2003).- Teeuwen, Harmony, 2002, p. 43.

Cod. 3276          
Fin xve - début xvie s. (1511, 1513). Orig. Allemagne 204v-207 « Differunt semitonium minus et maius… » (éd. Rausch, Rezeption, p. 73-77) RISM B III, 6 (2003), p. 74-75.- Rausch, Rezeption, p. 70-77.

Cod. 3550          
Fin du xve s. Orig. et prov. Abbaye de Mondsee 23r « Unisonus est unius vocis in eodem loco bina terna vel crebrior repetitio… » ; 94v « Ad solmisandum quemlibet cantum artificialiter sciendum est pro regula universali… » ; 95v « Pro quarum regularum introductione iste servetur ordo. In alamire gsolreut et ffaut sive… »100r « Toni autenti possunt ascendere ultra finalem ad 5 6 7 8 regulariter, ad 9 et 10 licenter... » ; 100v « Scala greca » ; « divisio boeciana tetracordum » ; « Scala musicalis et naturalis » ; « Scala hduralis - Scala bmollaris » ; 102 » Scala ficta per b rotundum - Scala ficta per # quadrum » ; 103 « Circa cantus solmisationem nota has cautelas  : prima. diligenter advertendum est... »  ; 104 » Decem sunt claves que ponuntur in linea » ; 104v » Cursus tenorum » ; 105v » Sex voces constituunt 4 tonos et unum semitonium » ; 106 « Cursus octo tonorum » ; 106v » Cantus est triplex  : # duralis/ b mollaris/ naturalis » ; 107 » In cantibus primi et secundi tonorum ascendentibus ultra alamire una tantum nota, cantandum est fa... » ; 107v « Omnis modus aut fit sine distantia et intervallo.../ cum distantia et intervallo... » ; 108v/109v « Item in bh numquam debet cantari fa, nisi ibi ponitur b rotundum... » ; 108v/109v « Scala ficta per b/Scala ficta per h# » ; 133 « Cantus est duplex scilicet fictus et regularis... » ; 144av « Quatuor mutaciones in cantu # durali. Prima In dsolre ascendendo sol in re... » ; 156av « Tonus est recognicio cuiuslibet cantus penes principium medium et finem... » ; 187v « Pro cognicione cantus an sit naturalis # duralis et b moll[aris] nota quod cantus # duralis qui duriter sonat... » ; 226v « Unisonus fit cum omnibus vocibus prout sex sunt voces musicales. Semitonium est saltus debilis in secundam... » ; 227 « Nota quod in musica tres sunt consonancie perfecte simplices et non plures... » ; 230 « Coniuncta est facere ex tono semitonium et e converso de semitonio facere tonum, idest loco mi ponere fa et e converso... » ; 259av « Mutacio est unius vocis pro alia in eadem clave consonans... » ; 302 « Consonanciarum simplicium alia est vel dicitur : unisonus, 8va... » ; 303 « Divisio clavium et cantuum » ; 313v » Omnis volens artificialiter solmisare debet quatuor considerare. Primo cernat cuiuslibet cantus exordium... » ; 314v « Contrapunctus est ars flectendi cantabiles sonos proporcionabili dimensione et temporis mensura... (éd. CSM 41, p. 87) ; 322v » Modus est soni acuti gravisque distancia, vel est spacium sive intervallum inter vocem et vocem... » RISM B III, 6 (2003).

Cod. 3571          
xve s. (seconde moitié). Orig. et prov. Abbaye de Mondsee 11 » Pro cognicione cantus, an sit # duralis, b mollis aut naturalis, est notandum quod cantus # duralis... » ; 12 Tableau de solmisation (G-eela) ; 12v « Divisio clavium et cantuum » ; 13r « Omnis volens artificialiter solmisare debet 4or considerare. Primo cernat cuiuslibet cantus exordium... » ; 13v « Nonnullas adiciemus regulas speciales. Quarum prima est : In omni mutacione cuiuscumque cantus aut # duralis... » ; 14 « Scala latina tocius musice » ; 14v « Scala # duralis, scala b mollaris, scala ficta per b, scala ficta per #… » ; 148v « Scala Greca seu Pitagorica - divisio Boeciana » ; 149 « Scala musicalis » ; 149v-150 Tableau de solmisation ; 150v « Cursus 8 tonorum in propria sede » ; 151 « In cantibus primi et 2i tonorum ascendentibus ultra alamire una tantum nota... » ; 227r-v « Circa cantus solmisacionem nota has cautelas. Prima : Diligenter advertendum est quod si in cantu # durali quandoque signatur b rotundum... » ; 228v Main de solmisation ; 229 « Scala latina tocius musice » ; 229v « Scala # duralis, scala b mollaris » ; 230r-v « Solmisacio est debita cantus per sex voces musicales expressio. Unde cantus, ut hic capitur, dicitur quelibet regulata notarum sive melodie expressio... » ; 231v « Scala ficta per b molle, scala ficta per # durum » ; 232 « Cantus est duplex scilicet fictus vel irregularis et regularis. Irregularis est, in cuius solmisacione cantantur voces ficte... » RISM B III, 6 (2003).     
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 3646          
xve s. Orig. et prov. Abbaye de Mondsee 1v Tableau de solmisation ; 2 « Regule de solmisacione cantus. Omnis volens artificialiter solmisare debet 4or considerare. Primo cernat cuiuslibet cantus... » ; 3 « Alie regule. Pro cognicione cantus an sit # duralis... » ; 4v « Secuntur regule de solmisacione cantus. Ad solmisandum quemlibet cantum artificialiter... » ; 6 « Item si fit ascensus vel descensus a clave... » ; 6v « Secuntur regule de solmisacione. Prima regula. In cantu solmisando... » ; 7v Main de solmisation « Versus. Disce manum tantum si vis bene discere cantum... » ; 8 « Viginti sunt claves in manu connumerando eela... » ; 8v « Divisio boeciana/Scala greca. » ; 20v « Scala musicalis. » ; 21 « Scala # duralis... - Scala b mollaris... » ; 21v « Scala ficta per b mol... - Scala ficta per # quadrum... » ; 84v « Musica ficta est facere de tono semitonium... » ; 85 « Scala ficta per b - Scala ficta per # » ; 130v Diagramme « Cursus tenorum » ; 133r-v « De speciebus diapente singulorum tonorum supra finalem. Prima species est a dsolre... » ; 134v « Notabile. Item in bfa#mi numquam debet cantari fa nisi ibi ponatur b rotundum... » ; 137r-v « In cantu mixto et neutrali attendendum est an plures habeat voces... » ; 139 « Pro ulteriori vocum mutacione notandum generaliter quod... » ; 139 « Nota quod omnis mutacio desinens in ut re mi fit ascendendo... » ; 140 « 4or mutaciones in cantu # durali. Prima in dsolre ascendendo sol mi re... » ; 140r-v « Post la semper sequitur fa vel mi, ascendendo per secundam (?) de quo nota quatuor regulas. Prima regula. Quandocumque fit... » ; 208v « De primo et 2° tonis sciendum quod prothus est primus tonus... » ; 210v « Formula siue dispositio primi  : C D E F G a b # c d e f / Formula siue dispositio secundi... » ; 215v « Mutacio est unius vocis in aliam in eadem claue sub uno sono variacio... » ; 296 « Secuntur regule de solmisacione cantus. Solmisacio est debita cantus per sex voces... Ad solmisandum igitur quemlibet cantum... » ; 297v « Pro quarum regularum introductione iste servetur ordo... » ; 297v « Cautele servande in solmisacione. (298) Circa cantus solmisacionem nota has cautelas. Prima. Diligenter aduertendum est... » ; 299v » Cantus est duplex scilicet fictus vel irregularis... »  ; 300v « Modus secundum Bohecium est acuti soni grauisque distancia... » ; 302 « De modis et speciebus musicalibus. Unisonus primus modus est... » ; 303v « De coniunctis et ficta musica. Coniuncta sic describitur est facere ex tono semitonium... » ; 304 « Unde contrapunctus est ars flectendi cantabiles sonos... » ; 304v « Prima coniuncta accipitur in Are gravi... » ; 305r-v CONTR. Contr. est ars ; 306r-v CONTR. Consonantia  ; 306v « Notandum quod plures consonancie perfecte se invicem sequi non possunt... » ; 307 « Omnis contrapunctus componi debet ex pluribus variisque consonancii perfectis et imperfectis... » ; 307v « Omnis cantus cognoscitur, in principio penes notam initialem..., in medio penes arsim et thesim..., in fine... » ; 308v « Ad habendam pleniorem octo tonorum noticiam nota plures regulas speciales quarum prima est  : si cantus finitur in dsolre... » ; 311 « De tenoribus 8 tonorum etc. Nota hos versus. Est primus tonus re la, re faque secundus... » « Versus ubi tenor cuiuslibet toni fuerit inicium. Primus cum quarto, sextus simul inchoat ex a... ; 311v « Clavis signata transponitur dupliciter, scilicet ab superiori... »  ; 312r-v CONTR. Si discantus ; 313 » Sex voces musicales constituunt 4or tonos... » ; 313v, 315r-v « 12 sunt modi musicales qui secuntur... » ; 314 « Modus secundum Boecium est soni acuti grauisque distancia... » ; 315v « Sequitur de tonis. Autentus prothus. Primus tonus constat ex prima specie diapente... » ; 317v « Cursus octo tonorum. » ; 318 « Scala musicalis. » ; 318v « Decem sunt claves que ponuntur in linea... » ; 319 « Maxima (ex.) longa (ex.) » RISM B III, 6 (2003).
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 3839          
xve s. (avant 1480). Orig. et prov. Abbaye de Mondsee100-106 « Circa declaracionem manus est notandum primo quod decem et novem sunt claves in manu... » ; 109 Tonaire ; 109v Exemples relatifs aux tons et aux muances ; 111-129 ANON. Claudif. (fragm.) ; 129v-135v, 136v Exemples musicaux et exercices ; 136 Iohannes de Muris, Musica speculativa (abrégé), « Subiectum musice est ly numerus sonorum… » ; 137-140 « <E>s sind drew gesankch in der hant  : Beduralis Naturalis und bemollis. Vnd die drew tailent sich in... » ; 140v-144 Exemples de solmisation et « Exercicium vocum » RISM B III, 6 (2003).   
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 4337          
xvie s. (première moitié). Orig. inconnue. Prov. Bibliothèque de l'université de Vienne (avant 1756) 104-110 tonaire ; 110 « Est autem musica (ut franchius…) modulacionis pericia in sono… » ; RISM B III, 6 (2003).          
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 4702          
c. 1400. Orig. inconnue 86 « Ad notitiam musicae artis intrare volentibus primo et principaliter necessarium… » 87v HERMANN. mod. ; 88v « Ad maiorem musicae artis perfectionem alios… » ; 88v « Alia notarum est longa aliabrevis quedam vero semibrevis… » RISM B III, 1 (1961), p. 45.- RISM B III, 6 (2003).
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 4774          
c. 1450. Orig. Prague ? Prov. Schloss Ambras (de 1567 à 1665) 12-22v TRAD. Holl. VI ; 22v-23v GUIDO micr. (exc.)  ; 24-27 TRAD. Holl. VI  ; 27-30 PS.-ODO dial. (exc.)  ; 30 BERNO prol. (exc.)  ; 30v-32 GUIDO micr. (exc.)  ; 32v-33v TRAD. Holl. VI  ; 35v-91 TRAD. Holl. III (59-60 HERMANN. mod.) RISM B III, 1 (1961), p. 45-47.- RISM B III, 6 (2003).              
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 4784          
xve s. Or et prov. Abbaye de Mondsee 241-244 Circa initium musice Muris. « Nota musica est sciencia quadruvialis… » RISM B III, 6 (2003).              
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 4787          
xvie s. (après 1522). Orig. Wien ou Styrie. Prov. Wien, Augustins de SS Sebastian & Rochus 101-110v Wolfgang Khainer, Musicae Choralis Opellum non minus utile quam necessarium (éd. Federhofer-Königs, Khainer) RISM B III, 6 (2003).            
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 5003          
Fin du xive s. et xve s. (première moitié). Orig. et prov. Abbaye de Mondsee 18v Diagramme des tons ; 187r-v « Expositio super ter terni. Ter terni id est novem sunt modi id est dimensiones quibus suple modis omnis cantilena id est omne quod cantatur contexitur id est conprehenditur... » ; 187v « Omnis cantus fit ex hiis sex vocibus scilicet ut, re, mi... » ; 188r-v HERMANN. mod. ; 188v-192r « Musicus octo tonos ignorans non reputatur... » ; 193v-194r « <P>rima chorda ut a gravibus ascendamus que .A. litera intitulatur proslambanomenos vel prosmelodos vocatur... » ; 195 « bfa jmi sunt due claves duas continentes voces et nullam mutacionem... » ; 200-202v TRAD. Franc. IV ; 202v-204 MENS. Notandum quod. RISM B III, 6 (2003).              
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 5160          
xvie s. Orig. et prov. abbaye de Mondsee 39v « Omnis clavis aut habet unam vocem.../ duas voces.../ tres voces... » ; « Versus. Unica si fuerit vox invariata manebit | Si vox est simpla fit mutatio nulla. Versus. Si vox est dupla fit mutatio bina | Sub bj duas voces volo demi | Quas vero mutabis quia duplex est ibi clavis. Versus. Si vox est trina fit mutatio sena. » ; 40v « Item. In ffaut numquam debet dici ut... » ; 41 « Item. In cantibus primi et secundi tonorum ascendentibus ultra alamire una tantum nota debet cantari... » ; 41v « Cantus est triplex. hduralis/ bmollaris/ Naturalis... » ; 42 « Cantus est neuma sive tropus bene inchoatus et debite terminatus... » ; 43 « Nota quod in b# non fit mutacio... » ; 44 « Istud eciam non obmittendus, quod cum cantus ascendit vel descendit de clave... » ; « Item. si fit ascensus... » ; 44v « Ad solmisandum quemlibet cantum artificialiter sciendum est pro regula universali quod respiciendus est tonus... » ; 45v « Notandum quod nec sola vox nec sola littera, sed littera cum voce clavem constituit... »  ; « Item in bfa hmi numquam debet cantari fa nisi ibi ponatur b rotundum... » ; 46 « Ulterius notandum quod sicut 8 sunt toni ita etiam octo eorundem sunt tenores... » ; 49 « Proporcio et repugnantia sex vocum musicalium patent in hac sequenti figura » ; 54v-55 Tableaux de solmisation ; 55v « Tonus est duplex scilicet Autentus/ Plagalis... » ; 58 « De coniunctis. Coniuncta est facere de tono semitonium et e converso de semitonio efficere tonum... » ; 60v « Ad habendam autem noticiam 8 tonorum primo signari debet... » ; 61 « In cantu solmisando diligenter inquirendus est tonus... » ; 61r-v « Omnis cantus sepe tangens quintam supra finalem... » ; « Omnis cantus non ascendens ad quintam supra finalem... » ; « Sciendum quod aliqui music ponunt tonum neutralem seu mixtum... » ; 63 « Musica dividitur in tres species. Alia enim vocatur armonica. Alia rigmica. Alia metrica. » ; 63v-64v Tableaux de solmisation ; 70 « Omnis cantus sepius attingens la per diapente, sursumque repercussionem faciens ad fa... » ; 70v-71 « Cantus est duplex scilicet fictus vel irregularis, in cuius solmisacione cantantur voces in clavibus... » ; 71v « Notandum quod in musica khorali tres sunt consonancie perfecte simplices... » ; « Musica ficta est facere de tono semitonium et e converso de semitonio facere tonum... » ; 72v Tableaux ; 97v « Clavis signata transponitur dupliciter scilicet A superiori.../ Ab inferiori... » ; 98 « Ad cognoscendum clavium transposicionem scias primo quod tantum claves signate... » ; 98v « Cursus octo tonorum secundum Bohecium »  ; 99 « Scala naturalis/ Scala ficta »  ; 99v-100 « Coniuncta est facere ex tono semitonium et e contrario ex semitonio facere tonum... » ; 100v « Consonantia est duorum sonorum sibimet permixtorum ad aurem veniens hilaris ac iocunda... » ; 101 « Nota quod in cantibus primi et secundi tonorum ascendentibus ultra a acutum ... » ; 101v « Triplex est cantus in genere, scilicet # duralis.../ naturalis.../ b mollaris... ». ; 101v « Cantus est neuma vel tropus debite inceptus... » ; 102 « Pro ulteriori vocum mutacione notandum generaliter... » ; « Quatuor mutaciones... » ; « Nota quod aliqui musici addunt tritonum ad 4tam... » ; 102v « Omnis cantus tribus locis cognoscitur cuius toni sit... »  ; 104v, 107-108v exemples de solmisation ; 105-106v diagramme des ambitus ; 108v « Notandum quod plures consonancie perfecte se invicem sequi non possunt nec debent... » ; 142 « De formacione contrapuncti tales dantur regule. Prima regula. Si discantus ordinatur in unisono cum tenore... » ; 143 » Scala musicalis » ; 143v-144 » Circa cantus solmisacionem nota has cautelas. prima cautela. diligenter advertendum est, quod si in cantu quandoque signatur b rotundum... » ; 144r-v » Notandum quod vox musicalis non pro vera voce, sed pro signo vocis ponitur... » ; 144v » Sciendum quod musica habet sub se tres species scil. musicam cromaticam, enormaticam<!> et diathonicam... » ; 145r, col.a-b » Unde musice diffinicio secundum varios autores diversimode ponitur... » ; 145v col. a « Sciendum quod musica habet sub se tres species... » ; 146-178 » Inter omnes artes quas liberales vocant... » ; 179 » Calami Octo tonorum » ; 179v-180v « Solmisacio est debita cantus per sex voces musicales expressio... » ; 180v unten « Cursus Tenorum » ; 181 « Primum querite regnum dei... » ; 181v-182 « Pro cognicione autem cantus an sit # duralis naturalis et b moll<aris> est notandum quod cantus # duralis... » ; 182v « Exempla de clavium transposicione. Ecce virgo concipiet et pariet filium... » ; 183 « Ambitus et natura prothi autenti. Euouae... » ; 184r-v « Omnis volens artificialiter solmisare, debet quatuor considerare. primo cernat cuiuslibet cantus exordium... » ; 186 « Maior circa bh rationem cantuum patet difficultas... Ad solmisandum quemlibet cantum artificialiter sciendum est pro regula universali quod respiciendus est tonus etc. ; » Differunt musicus artificialis et cantor usualis. Musicus per artem... » RISM B III, 6 (2003).   
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 5203          
xve s. Orig. Université de Vienne. Prov. Johannes Schöner (1477-1547), puis coll. Fugger 128v-131 IOH. MUR. spec. RISM B III, 6 (2003).     
http://manuscripta.at/?ID=5180

Cod. 5231          
Début du xvie s. (avant 1507). Orig. Vienne ? Prov. Université de Vienne 1-13v » De metrorum principiis… » RISM B III, 6 (2003).  
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 5239          
xve s. Orig. inconnue. Prov. Johannes Schöner (1477-1547), puis coll. Fugger 70r-v MON. Figure RISM B III, 1 (1961), p. 48.- RISM B III, 6 (2003).

Cod. 5271          
xvie s. – 7v-8 38v AURELIAN. (ch. VIII, copie d’après Cod. 2269, cf. Bernhard/Ferrari, Aurelian, p. 41) RISM B III, 6 (2003).   
http://manuscripta.at/?ID=13464

http://data.onb.ac.at/rec/AL00174516 + http://data.onb.ac.at/dtl/5315663

Cod. 5274          
xvie s. (après 1506). Orig. Université de Leipzig. Prov. Collection Fugger (avant 1665) 124-136 IOH. MUR. spec. (B) ; 138-154 IOH. MUR. spec. (A) RISM B III, 6 (2003).       
http://manuscripta.at/?ID=5758

Cod. 12811        
Fin du xve s. (1480, 1488). Orig. Gaming. Prov. Gaming, Chartreuse Marienthron 95-136v » Circa materiam manus notandum primo decem sunt linee et decem spacia… » [ANON. Gemnic.] (édition  : Alexander Rausch, Der spätmittelalterliche Choraltraktat aus der Kartause Gaming (Niederösterreich). Einführung und Edition (Tutzing, 2008  ; Musica Mediaevalis Europae Occidentalis, 9)  ; 137 main de solmisation ; 137v-138 « Nota duo haec metra de ascensu et descensu tonorum RISM B III, 6 (2003).-  Rausch, Rezeption, p. 95, passim. 
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 13637        
c. 1350. Orig. Italie du Nord. Prov. Milan, c. 1404 40 AURELIAN. (exc.) RISM B III, 6 (2003).

Cod. 15033        
xve s. Orig. et prov. inconnues 64v main de solmisation RISM B III, 6 (2003).            
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 15044        
1414-1421. Orig. inconnue. Prov. Iohannes Wesval (?) 166r-v HERMANN. mod. ; 166v « Gamaut i. amaut ista clavis g habet unam vocem scilicet ut et nullam habet mutationem… » RISM B III, 6 (2003). 
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Cod. 15470        
xe s. Prov. I : détaché de Cod. 1000 (provenance : Bibliothèque de la cathédrale de Salzbourg) ; II : détaché de Cod. 339  (I) 1-6v BOETH. musc (fragm.) ; (II) 7-10v BOETH. musc (fragm.) RISM B III, 6 (2003).

Ser. nov. 3623  
Fin du xve s. Orig. Leipzig ? Prov. « liber Magistri Wenceslai Fabri de Budweis » (Wenzel Faber) ; Stift Lambach (1953) 189 MON. Divisio incipiendo ; 189 CLAVIC. Incipiendo RISM B III, 6 (2003).            
http://www.cantusplanus.at/en-uk/projektphp/index.php

Ser. nov. 12745
1507. Orig. Milan (?) Prov. Jean Grolier (1497-1565) ; prince De Ligne ; Fideikomiß-Bibliothek (vers 1810)  1-69v Franchinus Gafurius, De harmonia musicorum instrumentorum opus RISM B III, 6 (2003).- Ruini, Produzione, 2001, p. 355.          

 

 

WILHERING, Stiftsbibliothek (A-WIL)          
Fragment in Chl 28       
xive s. Orig. Wilhering plat supérieur « Nota versum de inceptione cantuum… » RISM B III, 1 (1961), p. 48 RISM B III, 6 (2003).

 

 

 

ZWETTL, Stiftsbibliothek (A-Z)
115       
xve s. Orig. Wien ? Prov. « frater Vitus Leonis » Plat arrière « Modus artificialis ad faciendum clavicordia vel organa est iste… » RISM B III, 6 (2003).

328
xiiie s. Orig. un scriptorium cistercien (d'après la notation musicale ; cf. Hochadel, Melodieformeln, p. 100) ; à rapprocher de Wien, ÖNB, Cod. 787 (cf. Huglo, Tonaires, p. 184 n.2, 286 ; Hochadel, Melodieformeln, n. 9) 82v-84 FRUT. brev (exc.). ; 84v HERMANN. mod. ; 153-159v THEOG. METT. ; 159v-163v « Incipit registrum tonorum... » (tonaire) ; 164 « Ut cantor iunctis derives… » (éd. Chr. Meyer, Sh. Nishimagi, Tractatuli... [Turnhout, 2011], p. 75-78) ; 164v-165 HERMANN. vers. ; 165 « Diapente. Diatessaron. Symphoniae et intense ac remissae… » RISM B III, 1 (1961), p. 48-49.- RISM B III, 6 (2003).

355
xiie s. ; vers 1200 (f. 108-123). Orig. inconnue 122v ISID. etym. (exc.) RISM B III, 1 (1961), p. 49.- RISM B III, 6 (2003).